A jelenlegi pénzügyi (és gazdasági) világválság nemzetközi következménye az, hogy mérséklődött a lakáskereslet és kínálat, majd zuhanni kezdtek az ingatlanárak. Előbb-utóbb a hitelpiaci problémák és az ezzel járó ingatlanpiaci válság Magyarországra is kihatnak, így érdemes felkészülni, főleg ha a közeljövőben szeretnénk ingatlanunkat lecserélni…

 
Home Staging - Hogyan változtassuk megAmerikában és Ausztráliában évtizedek óta a lakáseladás egyik legfontosabb stratégiája a staging – vagyis a lakás eladásra való felkészítése. Épp úgy, mint egy használt autót, a lakásokat is kipofozzák, felfrissítik, ha szükséges felújítják a cél érdekében, amely az ingatlan maximális piaci értékesítése minimális időn belül. Ehhez általában felfogadnak egy lakberendezőt vagy stylist, aki profi tanácsokkal segít az ingatlan kicsinosításában. Íme néhány tipp londoni munkatársunktól, aki ezzel foglalkozik:

 

  • A legtöbb ember az első percekben eldönti (tudat alatt), hogy kell-e neki egy ingatlan vagy sem. Ezért nagyon fontos az első benyomás, az ingatlan környezete, külseje, az előszoba. Mielőtt meghirdetjük a lakást, feltétlenül tegyük rendbe a kertet, a lépcsőházat és a bejárati ajtót. Ahova csak lehet, tegyünk friss virágokat vagy növényeket. Ami koszos, pucoljuk meg – ha a falak, ajtók karcoltak vagy foltosak, fessük át.

 

  • Üres lakásokat nehezebb eladni, mint lakott tereket – ennek oka az, hogy a legtöbb ember nem tudja igazán elképzelni a berendezését. Nem is csoda, ugyanis szinte mindenki ugyanúgy használ egy teret és rendezi el a bútorait, mint az előző lakó!

 

  • Nem létezik makulátlan lakás, legalább is olyan lakás, amiben élnek – de a vevők mindig tisztaságot és rendet várnak el. Így mielőtt piacra tennénk az otthonunkat – végezzünk egy igazi nagytakarítást. Mindent pucoljunk meg – az ablakokat, ablakpárkányokat, ajtókat, burkolatokat, falakat stb. Mossuk ki a függönyöket, szőnyegeket és minden más textilneműt.

 

  • Annak ellenére, hogy a legtöbb ember beköltözés után sok mindent átalakít, átfest, mégis az alapján vásárol egy ingatlant, amit lát – pl ha számára ellenszenves színnel van egy szoba lefestve, általában más ingatlan után néz, pedig egy fal átfestése igazán nem nagy munka, de ez mégis így van, és vegyük ezt figyelembe a következő szempontok alapján.

 

  • Személytelenítsük a lakást – egy potenciális vevő önmagát akarja elképzelni a lakásban, a saját személyes dolgaival. Ha tele van a lakás más életével, úgy nehezebb az illetőnek elindítani a fantáziáját. Minden személyes tárgyat, díszt dobozoljunk – majd tegyük el a padlásra, pincébe, garázsba, tárolóba – ha nincs hely, vigyük el rokonokhoz, barátokhoz.

 

  • Senki nem szereti a zsúfoltságot. Minél nagyobbnak látszik egy lakás, annál könnyebben lehet eladni – így minden felesleges vagy nagy bútorzatot tegyünk tárolóba. Pakoljunk el dísztárgyakat is, könyveket stb. Csupán néhány hétig kibírjuk nélkülük!

 

  • Nagyon fontos, hogy a lakásunk imponáljon az átlagembernek – semlegesítsünk mindenféle extrém dekorációt, legyen az eklektikus, trendi, egzotikus, művészi, ultra-modern vagy bolondos irányzat. Mindenkinek meg van a saját stílusa – azonban a végletes vagy különlegesen egyéni stílusok potenciális vásárlókat riasztanak el. Ha muszáj, fessük át a falakat, húzzuk át a textilneműket, cseréljük le a szőnyegeket. Alkalmazzunk világos semleges színeket – a beige szín árnyalatai azok, amelyeket legkevésbé neheztel a legtöbb ember. A gyors dekorációs ötletek bejegyzésünkben további tippeket adunk ehhez a témához.

 

  • Ha a lakás régen volt felújítva, érdemes felújításon is gondolkodni, de egy tisztasági festésre feltétlenül szükség van. Ideális mindent fehérre festeni – ezzel a legtöbb vevőnek imponálunk, mert könnyen ráteheti a saját pecsétjét a beltérre. Burkolatcsere is sokszor célszerű lehet. Erről bővebben a lakás felújítás sorozatunkban írunk.

 

  • Minden lakásnak van előnye és hátránya – erősítsük az előnyöket, tompítsuk a hátrányokat (de soha ne takargassunk komoly pl. strukturális hibákat – az egyértelmű becsapás).

 

  •  Minden háziállatot, és azok nyomait távolítsunk el a lakásból az eladási periódus alatt.

 

  • Gondoljunk az illatokra – állítólag a legcsábítóbb a frissen sült kenyér vagy a frissen készített kávé illata, de illatosított gyertyákkal is elbódíthatunk érdeklődőket.

 

  • Egy ingatlan eladásával sokszor egy bizonyos életmódot is „árulunk” vagy propagálunk – így a környéktől függően, hagyjunk kint „véletlenül” olyan dolgokat, amelyek ezt az életmódot reprezentálják. A vágy egy nagyon erős hajtóerő – a célunk az, hogy egy potenciális vevő minden kívánsága az legyen, hogy a mi lakásunkban éljen boldogan (amely már nekünk nem kell – valójában ez a lakás vásárlás-eladás alap ellentmondása).

 

Miután a lakást meghirdettük – az érdeklődők érkezése előtt a következőket pipáljuk ki:

 

  • Minden térségben legyen rend és tisztaság
  • Legyen kiszellőztetve
  • Legyenek friss virágok vázában – nagyszobában, hálószobában
  • A szobák legyenek otthonosak, de ne túl otthonosak – díszpárnák, takarók lazán (de természetesen perfekt kombinációkban) elhelyezve. Speciálisan kiválasztott dísztárgyak az összhangot tökéletesítsék.
  • A konyhában semmi ne legyen szem előtt – csupán egy friss, szezonális gyümölcsös kosár a konyhapulton, esetleg frissen sült muffinok, péksütemények.
  • Kapcsoljuk fel a világításokat – még nappal is!
  • Ha a fürdőszobában nincsen ablak, gyújtsunk gyertyákat a fürdőkád körül (ez elveszi az érdeklődő figyelmét a problémáról).
  • Ha lehet hallani a forgalmat vagy a szomszédokat, tegyünk fel háttérzenét – csakis klasszikus, dallamos melódiát (de ne lift-zenét!).
  • Gyerekek soha ne legyenek otthon – főleg kislakásokban.

A fenti tippek nem kerülnek nagy összegekbe, csupán néhány órás energiába, de tutira növelik egy lakás eladhatóságát, amely nagyon fontos a jelenlegi ingatlanpiacon. Sok szerencsét!