Az ideges, kiköltekezett, devizahitelektől szorongatott magyar háztartások számára jelenleg érthetően nem a lakberendezés a legfontosabb kérdés, fegyverek közt hallgatnak a múzsák. Pedig a zaklatott hétköznapok ellen az otthon biztonságot sugárzó nyugalma jó ellenszer lenne.

 

new-countrybaVegyünk mindenekelőtt egy ikerházat. Nem szó szerint, csak képzeletben. Pontosabban már elképzelni sem kell, mert ezt az ikerházat hat magyar lakberendező megalkotta és berendezte, méghozzá 170 négyzetméteren, egyetlen hét alatt a BNV-n, ahol Trend-sziget néven kiállították, és boldogan megmutatják bárkinek, aki trendire szeretné formálni otthonát.

 

 

Az ikerház egyik fele egy nagyvárosi, modern otthon, a másik egy vidéki ház, a kettőt egy gyerekszoba köti össze. Nem véletlenül: a nagyvárosba vágyó fiatalok idővel, családalapításuk után újra a vidék nyugalmára, tiszta levegőjére és csendjére vágynak, majd gyerekeik felnőve vissza a nagyvárosi nyüzsgésbe. A vidék-nagyváros körforgása tehát periodikusan ismétlődik, és soha nem ér véget. A vidék és a város között a modern életstílus mossa el a határokat. A falura költözők nagy része a közeli nagyvárosokban dolgozik, életüket, ízlésüket, szükségleteiket a város formálja. Ebből adódóan már nincs igazán különbség egy vidéki és egy nagyvárosi otthon között, a dédmama tulipános ládája, és a stafírungba kapott, kézzel faragott komódja azonban vándorútra ment, a faluról származó parasztos tárgyak ma már a nagyvárosi nagypolgári házakban találnak otthonra.

 

 

„A recesszióval a világ a lenyugvás felé tart, az új lakberendezési trendek fokozatosan felváltják a korábbi neobarokk és minimál dizájnt, a new-country, vagyis a modern vidékies stílus kerül előtérbe” – mondja dr. Németh Gábor lakberendező, a Trend-sziget projektvezetője. A lassúbb, vidékies életmódot sugárzó new-country külföldön már nem ismeretlen, sőt egyre népszerűbb, magában foglalja a skandináv egyszerűséget, a franciás eleganciát, no meg az amerikai jólét külsőségeit, miközben remekül ötvöződik a legmodernebb technikával a konyhában, a fürdőszobában és a nappaliban egyaránt. A Lakberendezők Országos Szövetségének Trend-szigete szó szerint körbejárható, bemutatva, hogy mit is kell érteni a fentiek alatt. Egyelőre nem tudni, hogy a new-country stílus, aminek dr. Németh Gábor szerint nagy előnye, hogy bele lehet öregedni, meghonosodik-e Magyarországon. Sajnos a retroirányzat is némi csavart vett itthon, ahol a retró nem trendiséget, hanem kényszert jelentett sokaknál, akik még ma is a Réka és a Garzon elemes bútorok közt kénytelenek élni. A munkanélküliség, valamint a megnövekedett hitelterhek miatt nincs pénz a szolgáltatásokra, a lakberendezés mint alkalmazott művészet a sokadik helyen szerepel, ha szerepel egyáltalán a fontossági sorrendben.

 

 

Mindeközben a lakberendező szerint kincsek kerülnek az utcára, a lomtalanításokon még mindig értékes bútorok garmadáját vetik szemétre. De most, amikor a falusias stílus már nem ciki, hanem trendi lesz, talán újra értéke lesz a régi képkereteknek, székeknek és bútoroknak, amelyekből némi ötlettel mutatós kiegészítőket lehet alkotni.A Trend-sziget vidéki lakásában a festett-faragott szekrény az egyik legértékesebb darab, a sváb kézi munkáért hat számjegyű összeget kell fizetni, hogy a régvolt idők hangulatát varázsolja az étkezőbe. Ugyanakkor megfér ám egymás mellett az olcsó tömegáru a svéd bútoráruházból a különleges, malomkeréknyi dizájn faliórával, amelynek áráért egy háromszemélyes kanapét adnak másutt. A lakberendezés tehát nem feltétlenül és nem kizárólag pénz kérdése, hanem ízlés és ötlet dolga. És jó esetben egy szakemberé, aki összhangot teremt, és ötleteket ad, vagyis enteriőrt alkot. 

 

 

A határok persze nemcsak a város és a vidék, hanem az egyes országok között is elmosódnak. A sokak által favorizált olasz csempék, járólapok és dizájnkonyhák a legtermészetesebb módon alkotnak egységet a magyar bútorokkal. Igaz, a magyar bútor még korántsem olyan elismert a vevők körében, mint a magyar élelmiszer, de a hazai bútormárkák ismertsége egyre nő. A Magyar Bútor és Faipari Szövetség felmérése szerint az Andante ismertsége a vásárlói célcsoportban például 64 százalékos, második helyen áll a Cardo márka, és sokan ismerik a Hajdúthonetből lett Sellaton nevét is.

 

 

new-countrybaA magyar bútorgyártás legjobbjainak termékeiből ízelítőt nyújtó Bútorszövetségi standon a BNV-n a gyerek- és ifjúsági bútorairól ismert Faktum is jelen van. A hazai bútorgyártás a privatizáció után hihetetlen módon szétaprózódott, a rendszerváltás előtti tizenkét nagyvállalat szakemberbázisán több ezer kisvállalkozás alakult. Wilheim Gábor szövetségi elnök szerint fokozottabban akarják reklámozni a magyar bútorgyártást, ami mostanra már szinte túlgépesítettnek számít, így az európai technikai színvonalat bőven eléri már. A válság előtt volt 4,5 ezer bútorgyártó vállalkozásból hétszáz már tönkrement, a megmaradtak közül – 80 százalékban legfeljebb öt főt foglalkoztató cégekről van szó – csak azok élik túl a krízist, akiknek markáns termékkoncepciójuk van. A nagy bútoráruházakba szállítóként bekerülni a magyar vállalkozásoknak lehetetlen, bár az IKEA ajtógyártó cége soproni, de az a lánc saját tulajdonában van. A magyar kézműves bútorgyártás meg csak a rendszerváltás után indult újra, az akkori középkorú mesterek gyerekei most lépnek apjuk nyomába, de az igazi dinasztiák kialakulásához két-három generáció kell.