Mi az: 42 országban, 30 nyelven, 208 millió példányban jelenik meg, Magyarországon 1,2 millió példány kerül kiadásra, világszerte pedig a fogyasztási kultúra egyik legfontosabb szimbólumának számít?

 

Itt az IKEA legújabb dobása Augusztus 15-én kezdődött el Magyarországon az IKEA 2012-es katalógusának terjesztése. A világ legnagyobb lakberendezési áruházláncának évente megjelenő kiadványa sokak szerint a globális vásárlói kultúra egyik legfontosabb szimbólumának számít, bizonyos szempontból pedig a karácsonnyal záruló őszi vásárlási időszak indításának is tekinthető. Az első IKEA katalógus 1951-ben jelent meg: egyes becslések szerint ez több mint háromszor annyit adnak ki belőle, mint amennyi Bibliát nyomtatnak évente.

 

Hivatalos információk szerint a katalógust teljes mértékben klórmentes papírra nyomtatják, és legalább 10-15 %-ban tartalmaz újrahasznosított hulladékot. Nem használnak esőerdőkből származó fát, sem ősfát, és a felhasznált papír kb. 70 %-a minősített erdőkből ered. Az egyes országok saját döntéseik alapján rendelik a számukra megfelelő mennyiséget, de a terjesztési lefedettséget tekintve közel azonos számokkal dolgoznak.

 

A katalógus terjesztése augusztus 15-én kezdődött. az online változat már elérhető az áruházlánc honlapján, illetve lapozható iPhone-on és Android készülékeken is – tájékoztatta a Pénzcentrum.hu-t Gerőcs Vendel, az IKEA regionális PR-menedzsere.

 

A kiadvány korlátozott számban online is rendelhető lesz szeptember 6-tól, szeptember 5-től pedig az áruházainkban is elérhető. Az áruházakban jelenleg már az új katalógus árai érvényesek.

 

Mint megtudtuk, világszinten 208 millió példányban, 30 nyelven, 42 országban jelent meg az IKEA 2012. évi katalógusa. Magyarországon 1,2 millió példány került-kerül kiadásra. Ez a katalóguskiadás és terjesztés költségeit tekintve optimális számnak mondható, az elmúlt években hazánkban nagyságrendileg hasonló példányszámban került terjesztésre.

 

Gerőcs Vendel kiemelte: nem minden IKEA Family- tag (az áruházlánc törvásárlói programjának résztvevői) kapja meg postán a katalógust, csak aki egyébként is az előzetesen összeállított terjesztési területen belül lakik. A többiek a honlapon, korlátozott számban online rendelhetik meg a saját példányukat. A hazai 1,2 millió példánynak szinte teljes egésze direkt (postaládai) terjesztésre kerül. A többi példány online rendelhető, illetve elérhető lesz az áruházakban.

Itt az IKEA legújabb dobása

 

Tartják az árakat?

„Az elmúlt 5 évben több mint 10%-kal csökkentettük árainkat Magyarországon. A jelenlegi világgazdasági körülményeket, a folyamatosan változó valutaárfolyamokat, valamint a nyersanyagárak drasztikus emelkedését tekintve éppen ezért idén jelentősen sikernek értékeljük, hogy a választékunk jelentős részét képező termékek esetében meg tudtuk tartani alacsony árainkat.” – tudtuk meg a PR-vezetőtől, aki szerint az IKEA árképzésénél továbbra is a legkedveltebb és a vásárlók otthonában legfontosabb szerepet betöltő termékcsoportokra, a konyhára, a nappalira és a hálószoba területére fókuszáltak. Az áruházlánc a 2012-es gazdasági évben több mint 2000 új terméket mutat be. Bár mi nem találtunk, valószínűleg több olyan termék is van, amely drágább az idei katalógusban, mint a tavalyiban. Valószínűsíthető azonban, hogy a korábbi évekhez hasonlóan több termék árát stratégiai okokból nem változtatták meg, még úgy sem, hogy az árak szinten tartása extra befektetést igényelt. Az áruházak termékeinek egy része pedig kimaradt a kiadványból.

 

Itt az IKEA legújabb dobása

 

Kíváncsiak vagyunk az akciós katalógusokra

Felmérések szerint 2009 óta lényegesen megnőtt az akciók/promóciók szerepe Magyarországon. Ezek jelentősége a korábbi évekhez képest továbbra is magas, ami a válság hatására átalakult tudatosabb fogyasztói magatartásformára utal.

Az összes megkérdezett 58 százaléka tájékozódik a postai úton érkező szórólapokból, és azok közül, akik kapnak postai úton érkező akciós újságot, minden negyedik vásárol az alapján. A tavalyi eredményekhez képest némileg emelkedett azok aránya, akik vásárlásuk előtt több lánc szórólapját is összehasonlítják – derül ki a GfK Hungária Shopping Monitor 2011 eredményeiből.

A legtöbb akciós újságot a diszkontok (például Aldi, Lidl) adják ki, őket követik a hipermarketek (Tesco, Auchan). 2010-ben az akciós újságok kevesebb oldalon és kevesebb terméket hirdettek meg, mint egy évvel korábban – összegezte tapasztalatait a GfK Leaflet Monitor 2011.

Először egy 2009-es év végi felmérésnél volt tapasztalható, hogy lényegesen megnőtt az akciók/promóciók szerepe. Ezek jelentősége a korábbi évekhez képest továbbra is magas, ami a válság hatására átalakult tudatosabb fogyasztói magatartásformára utal.

Itt az IKEA legújabb dobása
Azok aránya és aktivitása, akik kapnak postai úton szórólapot
(Forrás: GfK Hungária Shopping Monitor 2010)

Jellemzően a nők, az idősebb korosztály tagjai, az alacsonyabb végzettséggel rendelkezők, a kis települések lakói, illetve a városi alsóközéposztály szegmensébe tartozók azok, akik vásárolnak is az akciós újságok alapján, míg a legkisebb érdeklődést a fiatalok, a felsőfokú végzettségűek, az egy fős háztartásban élők, illetve a fővárosi és Pest megyei lakosok mutatják a szórólapok iránt.

„Annak ellenére, hogy a postai úton érkezett szórólapok jelentősége csökkenni látszik, összességében az akciós újságok iránti érdeklődés növekedését mutatja, hogy az egy évvel korábbi eredményekhez képest némileg emelkedett azok aránya, akik vásárlásuk előtt több lánc szórólapját is összehasonlítják” – mondta Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának menedzsere.

Forrás: Pénzcentrum

FATÁJ kiegészítés: a FATÁJban idén márciusban megjelent szakágazati elemzésünk (Top20 – a legnagyobb hazai bútorforgalmazók – 2009) egyértelműen mutatja az IKEA Magyarországon elért piaci pozícióját. A legnagyobb lakberendezési [két-egységes] áruházlánc, hazánkban naponta 99,7 millió forintnyi (!!!) nettó árbevételt realizált 2009-ben. A 2008-as évük (válság előtt) ennél is eredményesebb volt, hiszen akkor napi 101 millió forintnyi bevételt könyvelhettek el. 2010-ben már érződik a vásárlási kedv csökkenése, így a cég „mindössze” 88,3 millió forint napi bevételt ért el.

 

« A 6 »

 

Forrás:

www.fataj.hu