Novemberben egy nagyon jól sikerült szakmai utazás részesei lehettünk Olaszországban.
Az első nap a CERAMICA di TREVISO csempemanufaktúrát látogattuk meg. A földszinten a legújabb kollekcióikat állították ki rendkívül mutatós környezetben, nemcsak csempék, hanem mosdókagylók, falilámpák is voltak.
A 20 éves kézműves hagyományokkal rendelkező gyár mostani termékei erőteljes keleties hatást mutatnak. Gyönyörű, mélytüzű színekben játszó, szabálytalan formájú- csempemozaikjaik szépségét egy teljesen új fugázási módszerrel is hangsúlyozzák: a fuga szinte főszereplővé lép elő. A fali mozaikokon, nagy felületeken csak elszórtan láttunk lapocskákat, a fugáé volt a díszítő funkció egy háromkomponensű amerikai anyagnak köszönhetően szép is, ráadásul nem repedezik meg ekkora felületen sem. Üvegszövet vagy papír helyett a mozaikok egy gumiháló-szerű anyagra vannak ráapplikálva, így az íves, sőt szabálytalanul hullámzó felületekre is gyönyörűen rásimulnak.
Az emeleten újabb csodák vártak ránk: Klimt képek mozaikba álmodva, valódi arannyal, csodálatos kidolgozással. Itt nézhettük meg a manufaktúra múzeumát is, ahol az eddig gyártott szebbnél szebb csempekollekciókat állították ki. www.ceramicaditreviso.it
Másnap Vicenzában a méltán világhírű BISAZZA üvegmozaik-gyárat látogattuk meg. (www.bisazza.it vagy www.bisazza.com) Délelőtt a cég történetét, fejlődését, és híres tervezőit mutatták be vetítéses előadás keretében. Lehetetlen nem észrevenni, hogy a mai őrült rohanásban minden gyár -így a Bisazza is- akkor és attól tud talpon maradni, ha jó dizájnereket alkalmaz. Az ő kreativitásuk eredményeképpen kitágultak a mozaik felhasználási lehetőségei, egyszerű fürdőszoba- és uszodaburkolaton túl művészi alkotássá, fali „tapétává”, a római kort idéző – vagy éppenséggel avant-garde stílusú fali mozaikká avanzsált.
A képeket – bármilyen egyedi elképzelés alapján- számítógép segítségével tervezik meg 1 x 1-es mozaiklapokból, ennek mérete eltérhet a megrendelő igényeitől, aki dönthet: ha ragaszkodik az eredeti mérethez, akkor művészek kézzel –a lapokat egyenként vágva készítik el az alkotást. Természetesen ez „némileg” többe kerül. De ezzel nem merült ki a luxusigények kielégítése: a Bisazza drágakő-őrleménnyel is keveri az üveget, továbbá sima és „rücskös” felületű, valódi arannyal és fehérarannyal bevont mozaikokat is gyárt. Például a recepció közel 10 méteres pultja fehérarannyal volt borítva… Nagyon látványos volt, mégsem hivalkodó.
Megnéztük az eddig gyártott mozaik-gyűjteményt is, melyet – nagyon ötletesen – könyvtár-szerűen rendeztek be. Bepillanthatunk a mozaik gyártási folyamataiba is, majd a műhelyben egy kis know-how következett. Élő bemutatót tartottak a papíros és hálós hátuljú lapok felragasztásáról, megtudtuk, hogy a papírosat az íves felületekre, a hálóst a sima falra tesszük. Elmondták azt is, milyen ragasztót, segédanyagokat lehet felhasználni, azt is, mik a leggyakoribb hibák, amiket a hozzáértő burkoló nem követ el. Nagyon érdekes és tanulságos volt, amit láttunk.
Nagy örömünkre hatalmas csomag katalógussal ajándékoztak meg bennünket és a kirakott hajtogatós termékminta dossziékból mindenki azt vehette el, ami a szíve csücske lett. Kár, hogy nem fotóztam le, milyen kéjes örömmel válogattunk a szebbnél szebb dossziék között, azt sem tudva, melyiket szeressük, a teljesen átlátszó, színes üvegeset, az ékszer-szépségű 1 x 1-es, a nagy forgalmú helyekre szánt, különleges anyagú Opus Romano járólapot vagy a „szimpla” lapocskákkal kevert irizálót? Vagy a ….
Elég időt kaptunk arra is, hogy végigjárjuk és –fotózzuk a bemutatótereket, amik igazi olasz módra voltak kitalálva, nagyon vagány, nagyon extrém – az őrült zseni- feelinggel fűszerezve. Rajtunk kitört a „retyó-láz” is, de nem a finom ebéd, hanem a látottak hatására. A portálra nagyon sok színes képet fogunk feltenni, nézzétek majd meg azt a cikket is – jóval bővebb, mint itt a Levélhírben – meg fogjátok látni, hogy nem kevertek bolondgombát az ételünkbe.
Az egész napos, nagyon tartalmas és színvonalas szakmai program után Vicenza gyönyörű, törénelmi hangulatot árasztó óvárosában is barangoltunk egyet. Kinttartózkodásunk költségeit is a Bisazza állta, hálás köszönet érte! Ne felejtsem el megemlíteni, hogy egy nagyon jó kis szállodában laktunk, ahol jobbnál jobb falatokkal kényeztettek bennünket. Biztosan sokan vagyunk, akiknek a nagy rohanásban ritkán adatik meg, hogy ilyen szintű kulináris élvezetekben tobzódjunk és egy kicsit lelassítsunk, beszélgessünk, kikapcsoljunk.
Szombaton délelőtt a Cottoveneto manufaktúra bemutatótermében vártak minket. Ez a cég családi vállalkozásként működik. A cég fejlődéstörténete a kezdeti piskótaformájú lapoktól a fényes mázú, 10x10es, figurális és rusztikus díszítésű lapokon keresztül a a 90-es években bevezetett természetes kövek alkalmazásáig több korszakot is megélt. 2000-ben már üveg, fém, kő és terrakotta lapokat is gyártottak. Mostani arculatukat végtelenül izgalmas és nagyon kreatív összeállítású kollekcióik jellemzik. Már félek kimondani a szót, nehogy elcsépelt legyen, de találóbb kifejezés nincs rá: zseniálisan kevergetik a különböző matériákat. Művészi érzékenységgel adagolják egyazon falon a bársonyos felületű természetes kő mellett a rusztikus és/vagy vastag üvegmázas, csillogó csempét,másutt a fémlapot és terrakottát, meg a kissé csorba szélű, izgalmas külsejű koptatott üveget. Szinte magától értetődően játszanak a léptékekkel, és úgy keverik a lapokat, hogy az már szinte „arcátlanság. Ha azt gondolná valaki, hogy ennyivel már beérik és elégedetten hátradőlnek, hát jókorát téved. „Négyzet a négyzetben” kollekciójukat – tán nem csak a trend miatt – sárga- és fehéraranyal készítik, a földszínekkel együtt kész szimfónát komponáltak belőle a bemutatóterem egyik falán. Nyitottságukra jellemző, hogy kortárs festőket hívnak meg, alkotásaikat ott helyben „lefordítják” csempére, művészekkel, dizájnerekkel dolgoznak együtt, így a múzeum-teremben pl. Ettore Sottsas tárgyakat is láttunk. A szép és érdekes csempegyűjteményt napokig lehetne nézni, ihletet meríteni a látottakból. A katalógus mellé kis csempekollekciót is kaptunk útravalóul.
Három, egymással össze nem téveszthető cég, akik egyediségüket és sikereiket tehetséges dizájnereiknek is köszönhetik. A Ceramica di Treviso a megismételhetetlen, mély tüzű, egyedi színeivel, a technológia adta lehetőségek fantasztikusan érdekes alkalmazásával és különleges stílusával ragadott meg, a Bisazza az „egyszerűtől” az arisztokratikus eleganciáig terjedő spektrumával – gondoljunk bele 1 x 1 és 2 x 2 cm, mindössze ennyi, mégis mit alkotnak belőle! A Cottoveneto a különböző anyagok merész társításával és lenyűgöző eredetiségével lopta be magát a szívünkbe.
Melyikből szeretnénk tervezni? Talán mindannyiunk nevében mondhatom: mindegyikből, bármelyikből, lehetőleg minél többet, minél többször.
Köszönettel tartozom Uzsoky Katinak, hogy a cikk megírásához kölcsönadta jegyzeteit. Végül, de nem utolsó sorban, megköszönjük Dr.Takács Gábornak, az ACROKERÁMIA Centrum vezetőjének, hogy meghívott bennünket erre a remek szakmai programra, lehetővé tette az utazást, vendégül látott bennünket útközben is, Szabó Anna építészmérnök – akit nagyon megkedveltünk – nélkülözhetetlen segítségével. Nézzétek meg a cég web-oldalát: www.acromat.hu