Na jó, elismerem, a cél nem ez volt. De ez a város, Münster, ahol a szállásunk volt, és amit a hajnali 4 órás ürömi indulás után éjjel 10 óra körül végre elértünk, parkjaiban ezekkel az ijedős állatkákkal várt minket.

De ne szaladjunk ennyire előre, ugorjunk csak vissza az említett hajnali induláshoz. Mi vett rá minket ilyen szokatlan dologra? Az, hogy részt vegyünk a németországi Coesfeldben a minden páratlan év januárjában szokásos Paravízión, hogy megtekinthessük a PARADOR cég új kollekcióját laminált padlók, kész parketták, tömör fa padlók, kültéri burkolatok, valamint a falburkolatok terén. A kirándulás során kíváncsiak voltunk, hogy milyen lehet közelről az a cég, ahol már több világújdonságot is kifejlesztettek, és aminek olyan ikonok terveznek, mint Karim Rashid, Konstantin Grcic, Matteo Thun, Ora Ito, Piero Lissoni és a sztár designerek között egy szem nőként Zaha Hadid.

A Parador magyarországi képviselője, az Eventus Kft meghívására kerekedtünk fel tehát, és a maratoni buszozás óráit sem töltöttük tartalmatlanul. Először Vezse Roland, az Eventus ügyvezetője mutatta be cége részéről velünk utazó alkalmazottait, kivitelező partnereit, majd röviden tájékoztatott minket a Hülsta családba tartozó Parador cég történetéről és új fejlesztéseiről. A Parador Németországban alakult meg 1977-ben, eredetileg panel, ajtótok és ajtó gyártására, ill. eleinte elemes bútorokat is gyártottak. Számomra érdekes volt megtudni, hogy az első padlóburkolatot, ami egy laminált padlólap volt, mindössze 1995-ben gyártották. Ettől az évtől kezdve viszont sűrűn rukkoltak elő világújdonságokkal: 2000-ben mutatták be az első automatikus klikk rendszerű parkettát, 2003-ban az első fuga nélküli fal- és mennyezetburkolatot, a ClickBoardot, 2004-ben a világon első klikkes tömörfa padlót, 2007-ben az azóta is egyedülálló ProAir rendszert, a folyamatosan ható levegőtisztító bevonatot.

Eközben folyamatosan bővült a termékkínálat, különböző családok és kollekciók jöttek létre, ezekről bővebben később írok. Most térjünk vissza a busz úthoz. Alkalmunk volt megnézni a Losz néhány tagja által a Hoventára készült, szállodai fürdőszobákat bemutató kiállításról készült videó filmet. Álomszép fürdőszobák, talpraesett, képernyőre termett kolléganők, szakszerű ismertető szöveg, kiválóan megszerkesztett film – igazán csak gratulálni lehet hozzá, örültünk hogy megnézhettük. Ezután lett volna lehetőség, hogy az utazó lakberendezők bemutatkozzanak és munkáikról készült fotóikat is bemutassák, de erre elég korlátozott igény mutatkozott. Néhány saját fotómon kívül egy kereskedő utastársunk szép tapétáiról láthattunk képeket.

Kirándulás az éjszakai nyulak városába

Másnap reggel a közeli Coesfeldbe buszoztunk és bevettük magunkat a Parador hatalmas kiállítótermébe, hogy padlóburkoló termékek ezreit vegyük szemügyre. Aki azt hiszi, hogy túlzok, annak álljanak itt a számok: 2010-ben a Parador palettáján 2500 termék szerepelt, ezt 2011-ben további 800 új termékkel bővítik. A 3 németországi gyáron (Coesfeld, Bornheim és Frauental) kívül az ausztriai Güssingben folyik a gyártás, a termékeket 65 országban értékesítik, 4.500 kereskedő partnerük van.

A cég 600 alkalmazottat foglalkoztat, és engem személy szerint megrázott az arány: ebből mindössze 80 fő dolgozik a gyártásban, a többiek zöme az értékesítésért felelős. A bemutatóteremben Igor Cetl úr vett minket pártfogásba, és kimerítően, ámde oldottan csevegve mutogatta végig nekünk az elképesztő választékot. Először mégis azt említeném, ami nincs. A cég filozófiája miatt egyáltalán nem szerepel a választékban trópusi fa. Az esőerdők védelmében és a fenntartható fejlődés, környezetvédelem érdekét szem előtt tartva mondtak le róla. Ez a tömörfa padlók és a többrétegű fa parketták esetében teljességgel érthető is, de az azért furcsa számomra, hogy a laminált padlók esetében is mellőzik a trópusi fa látszatát. Mondhatnám nagyítóval sem lehet egzótát találni, de ez nem igaz, mert nagyítóval éppenséggel sikerült egy-két teak modellt találnom a katalógusban, de jellemzően csak európai fát ábrázolnak. Bükk, juhar, kőris, dió és tölgy, tölgy, tölgy látható minden mennyiségben. Kint nem jutott eszembe megkérdezni, vajon ezzel a módszerrel igyekeznek az emberek fejéből kiverni a trópusi fának még a gondolatát is?

Ezzel persze nem akarom azt mondani, hogy egyhangú lenne a kínálat, sőt! Ha csak a tölgyet nézzük is, a színezések sokfélesége (fehér és fekete között minden árnyalat előfordul, nagyon szeretik a füstös, szürkés árnyalatokat), a méretek változatossága, a többféle fuga, 0, 2, 4 oldal, laposabb, mélyebb, a felületképzés variáció az egészen nyers hatástól az erősen erezett, szinte szálkás, patinázott, csiszolt, kefélt, gyalult változaton át a selyemfényűig minden előfordul. A megmunkálás is lehet thermo-emulziós (egyszerűbben főzött), meszezett, olajozott. Többünknek is a fűrészelés nyomát magán őrző változat tűnt a legújszerűbbnek. Ugyanezeket a hatásokat a fa utánzatú laminált lapoknál is megtaláljuk, amik annyira élethűek, hogy egész közelről nézve, tapogatva, simogatva is nehéz megállapítani,hogy valódi fát, vagy lamináltat vizsgálunk-e. Van aztán egy másik nagy csoportja a laminált padlónak, ami nem is akar fának látszani, hanem vagy másik természetes anyagnak (pl. kőnek, rozsdás vaslemeznek, betonnak), vagy bármi másnak, DNS láncnak, vízcseppes műanyag padlónak, vagy éppen bélyeggyűjteménynek.

Kirándulás az éjszakai nyulak városába

A Parador a Classic és a TrendTime családjait a tömörfa, a készparketta és a laminált termékek körében is megkülönbözteti. A laminált lap esetén a Classic család csak fautánzatú lapot jelenthet, a TrendTime viszont lehet fa hatású és fantáziamintás is. Ezeken túl megkülönböztetik az Edition csoportot, ahova 12 neves designer – köztük a cikk elején említettek – exkluzív modelljei tartoznak, valamint újdonság az Identity család. Előzetes egyeztetés után lehetőség van bármilyen egyedi terv megvalósítására, hála az egyedül náluk alkalmazott digitális nyomtatásnak – már akár 100 m2 mennyiségtől. Persze kérdéses, hogy az ilyen egyedi gyártatás valójában milyen volumen fölött lesz megfizethető.

Ha már az áraknál tartunk, sok szépet láttunk, ami német vendéglátóink szerint is csillagászati nagyságrendű, de amit a választék színesítése, és az ezzel járó reklám érték miatt mégis tartanak. Ilyennek tűnt számunkra a kastélypadlók között a régi épületek bontásából származó un. „vintage” fapadló felhasználásával készült modell. Itt parketta felső rétegeként alkalmazták a régi padló felszeletelésével keletkezett lemezeket. Gyönyörű, valódi antik padló alkotható belőle. Nagyon szép, egyedi teraszburkolatot lehet kirakni Matteo Thun Irregolare („Szabálytalan”) elemeiből. Tényleg olyan, mint egy kirakó, kis műanyag lábacskák és furatok állnak rendelkezésre, aki egyszer kifizette, bárhova költözzék, viheti magával.

A kültéri burkolatok amúgy is hangsúlyos szerepet töltenek be mostanában a cégnél, egyre nagyobb üzleti potenciált látnak benne. Többféle, színterezett alumíniumból, fából, illetve textilből készült paravánokat, árnyékolókat is társítanak melléjük. Futólag megnéztük az egyébként változatos falburkoló paneleket és a mennyezeti paneleket is, valamint a nagyon bő választékban rendelkezésre álló kiegészítő elemeket is. Tetszett pl. a nyitható ajtós, kábelcsatornát rejtő burkolatváltó, a világító pálcát befogadó lépcső él elem és a tetszőlegesen hajlítható burkolat takaró sín.

Kirándulás az éjszakai nyulak városába

Gondolhatjátok, hogy ennyi nézelődésben alaposan elfáradtunk, ezért itt említeném meg, hogy igazán fejedelmi vendéglátásban volt részünk. Svédasztalos volt az ebéd és a vacsora is, és örömmel tapasztaltuk, hogy a német módi bizony megengedi a finom étel mellé a finom bort is, amit a magyar lakberendezők udvariasan nem utasítottak vissza. És szokás még Magyarországon az uzsonna? Ugye, hogy nem? Hát Coesfeldben pedig igen. A sok evés-ivás közben azért szakítottunk időt arra, hogy a gyárba is ellátogassunk. Munkást alig, hatalmas, számítógép vezérelte gépeket, szervezettséget, alapanyagból szépen és gyorsan formálódó laminált padlólapok ezreit viszont láttuk. Vendéglátónk, az Eventus Kft figyelmességéből arra is futotta, hogy átvigyenek bennünket a Hülsta gyár közeli bemutatótermébe is. Hatalmas területen csodálhattuk meg a német design kiváló termékeit, precíz, igényes, megbízható működését.

Szombati munkanapunk a bemutatóteremben este 10 után ért véget, így 11 felé már ismét Münsterben, a szállodában voltunk, de csak kevesen tértek pihenőre, a tavaszias téli éjszakában még városnézésre indultunk. Ekkor találkoztunk a címben említett virgonc állatokkal, amik minden kisebb-nagyobb parkosított részen felbukkantak. Különlegesek a Hansa stílusú házak, sok és szép templomot láttunk és millió biciklit. A harmadik nap reggel frissen ugrottunk be a buszba, és irány Magyarország! Útközben sok új barátság szövődött, szakmai tippeket, gyermeknevelési és főzési tanácsokat osztogattunk egymásnak. Megnéztük Regensburgot, majd maratoni stand-up comedy élvezete közben, hajnali 2 óra tájban meg is érkeztünk Budapestre. Jó buli volt, sokat okosodtunk, jobban megismertük a termékeket és egymást. Mindenkinek bátran ajánlom, hogy a következő, 2013-ban esedékes útra benevezzen!