A gyors lakáseladás bevált receptje. Amerikában már 40 éve alkalmazzák a home-staging-et, hatalmas sikerrel. 1972-ben Barb Schwarz lakberendező és ingatlanközvetítő nevéhez fűződik. Célja az eladandó ingatlan felkészítése az értékesítésre úgy, hogy az minél gyorsabban és minél magasabb áron kelljen el.
A nálunk még kevesek által ismert szakma jelentését többféleképpen fordítják, van, aki színpadra állításnak, van, aki otthon díszletezésnek. Amerikai és nyugat-európai országok statisztikái szerint az értékesítés ezzel a módszerrel jóval sikeresebb. Lényege: a lakás felkészítése az értékesítésre, az otthon díszletezése, a lakás színpadra állítása, az előnyök, a lehetőségek és a vonzó szempontok kreatív kiemelése, vagyis olyan kellemes érzések és pozitív légkör megteremtése, amely elvarázsolja a potenciális érdeklődőt, ahol el tudja képzelni az életterét, (mert nem lakást, hanem otthont vesz), hogy ne a vak szerencsén múljon a lakáseladás, hogy képesek legyünk láttatni az ingatlan vonzó tulajdonságait és a benne rejlő lehetőségeket.
A lakás belső tereinek a felértékelése kevés ráfordítással megszépíteni egy ingatlant, hogy az a legjobb, legelőnyösebb és legesztétikusabb formáját mutassa, hatásos módszer, ha minél gyorsabban, minimális időn belül és minél magasabb áron, maximális piaci áron, vagy veszteség nélkül akarjuk ingatlanunkat eladni. A lakás is egy termék és fontos a csomagolás! Az otthonunk saját magunk tükörképe, mesél a személyiségünkről, az élet stilusunkról. A vevő a lakásba való belépés után néhány percen belül, „beleszeret” és eldönti, hogy megveszi az ingatlant vagy továbbáll és az égiek kezében van az üzlet. A Home-staging célja, hogy az ingatlant a vevő szemével kell látni, hogyan tetszene a legjobban, miként tenne rá a legjobb benyomást.
Nyugat-európai kutatások igazolják, hogy az érdeklődők az első pár percben eldöntik, hogy érdekli őket az ingatlan vagy sem. A potenciális vevő mindig a saját életterét keresi, ezért a legfontosabb az első benyomás, amely egyben a döntés meghozatala is. Vajon miként alakíthatjuk a lakás jelenlegi arcát a vásárolni szándékozók megálmodott és vágyott otthonává?
A home-stagingnek is vannak szabályai, fogásai. Ha a staging alapokat nézzük, nem túl bonyolult dolgokkal kell kezdenünk fel kell készíteni az ingatlanunkat az eladásra, pl. takarítás, rendrakás, – sajnos ez sokak számára nem természetes, ezért került be a staging alapokba -, már ilyenkor érdemes egy külsős embert, home-stagert hívni, aki személyesen nem kötődik az ingatlanhoz, külső szemmel képes látni a rendet és a tisztaságot.
Mivel semmilyen érzelmi szál nem köti az ingatlanhoz ugyanúgy, mint a leendő vevőket sem, olyanná alaktja át a lakást, hogy az a legjobb, legelőnyösebb, legesztétikusabb formáját mutassa és megfeleljen a vevő elvárásainak. Egy lakás kiválóan funkcionálhat a benne élőknek, viszont amikor el akarják adni, a potenciális vevő szempontjait kell szem előtt tartani.
A tulajdonos sokszor érzelmileg erősen kötődik a lakásához, és nem látja meg azokat a hibákat, hiányosságokat aminek hatásait vevő-jelöltjei megéreznek, és emiatt elállnak a vásárlástól. A home staging célja, hogy a vevő szemével kell látni, az ingatlannak meg kell felelnie a leendő vevő elvárásainak, hiszen ő érzelmileg nem kötődik az ingatlanhoz, nincsenek pozitív emlékei.
Ahhoz, hogy „szerelembe essen”, felszínre kell hoznunk a rejtett szépségeket, az ingatlan erősségeit, a vonzó tulajdonságokat, hogy kívánatos legyen a leendő vevők számára, mert a bennük keletkező érzések sokszor erősebben befolyásolják a döntésüket, mint a racionális tények.
A home-staging legfontosabb irányelvei:
• 1. Első benyomás, külső és belső környezet
• 2. Nagytakarítás
• 3. Rendrakás, személytelenítés
• 4. Túlzsúfoltság megszüntetése
• 5. Hibák kijavítása
• 6. Színek hatása
• 7. Fények hatása
• 8. Hangok hatása
• 9. Illatok, szellőztetés
• 10. Növények
• 11. Dekoráció
„AZ ÉLET JÁTÉKÁBAN NEM AZ A FONTOS, HOGY JÓ LAPUNK LEGYEN, HANEM AZ, HOGY A ROSSZ LAPOKKAL IS JÓL JÁTSZUNK…” (H.T.Leslie)