„Barokk stílus mindig akkor születik, amikor egy nagy művészet pusztulóban van” írta Nietzsche a tizenkilencedik században. Talán igaza van… Vagy mégsem? Az első „áldozat” a reneszánsz volt. Menjünk vissza a kezdetekhez!
1546. Luther Márton kiszegezi vitairatát a wittenbergi vártemplom kapujára, amelyben a katolikus egyház elanyagiasodott szemléletét kritizálja. Ezzel kezdetét veszi a reformáció. Az egyház reagálása többek közt a tridenti zsinat, amely több mint húsz évig tart. Ez egyfajta „brainstorming” volt, amely az új feladatokról szólt, arról hogy az eltávolodó hívőket hogyan lehetne hatásosan visszahódítani. Ez az ellenreformáció egyik fontos célkitűzése. A taktika: elkápráztatás, fényűzés, az égbe törő dimenziók láttatása. Cirádás, gazdag formavilág, amely azt közvetíti: Mi vagyunk a „nyerők”. Nem véletlen, hogy ez a stílus hamarosan elterjed uralkodói körökben is. Spanyolország, Franciaország (XIV. Lajos, Versailles), Olaszország, Oroszország… (Vagy gondoljunk csak hazai kastélyainkra.
A barokk művészetet a mozgalmasság, a pátosz és pompa jellemzi. Meghatározó szerepe van az építészetben, várostervezésben, szobrászatban, festészetben, kertépítésben, és ami most bennünket leginkább érdekelhet, a bútoriparban, és lakáskultúrában is.
Miért tér vissza újra és újra ez a formavilág?
Talán azért mert mindig átfogalmazható, meghökkentő, gazdagságot és jólétet sugároz. Emellett kiválóan alkalmas az ellentmondásos, frappáns, néha gunyoros enteriőrök kialakítására.
Szelídíti többek közt korunk kedvenc stílusát, a minimalizmust is, amely tiszta, leegyszerűsített vonalaival kétség kívül rövid idő alatt népszerűvé vált. A lakáskultúra terén évekig hódított monokróm színeivel, szögletes formáival. Majd úgy éreztük, eluralkodik rajtunk. Semmi lazaság, ottfelejtett zokni, szendvics, pohár, szemüveg, könyv…stb., mert akkor szétesik az összhatás. A stílus először csak színesedett, hogy oldja azt a szigorú rendet, amit diktált. Majd jött a BAROKK utánérzés. A míves rendetlenség, amit kitaláltak nekünk korunk vezető dizájnerei már több éve. Hatásosan ötvözték, ötvözik a könyörtelen rendet a buja formákkal.
A neo-barokk ismét itt van, és bár 2010-ben már nem oly trendi, mint 2 éve volt, ám színességével, bujaságával határozottan feldobja a szigorúan funkcionalista enteriőröket. És végül egy kedvencem: Mendini, 1978.-ban alkotott „Proust karosszéke” amelyet szintén a barokk ihletett. De ez már a POSZTMODERN világába vezet vissza…