Sárközi-Varga Anikó - Egy és három csipke

Sárközi-Varga Anikó - Egy és három csipke

A “XXI. századi lakásenteriőr Halasi Csipkével” pályázaton a Junior Art Center különdíját elnyerő munka

 

 

Pályamunkám koncepciójának tervezésekor a célom az volt, hogy egy olyan enteriőrt hozzak létre, ahol a csipke nem pusztán fizikai formájában vagy díszítő motívumként jelenik meg, hanem a tér és azok elemei a Halasi Csipke által képviselt szellemiséget, a hagyomány és a jelen kor értékeinek társítását hangsúlyozzák, a lakberendezés eszközei által.

A klasszikus, boltíves mennyezetű helyiség két részből áll: egy gyönyörű tájra néző nappaliból, ami egyszerre lehet a nyugalom szigete és a társasági összejövetelek helyszíne, illetve egy minden igényt kielégítő modern konyhából, ahol a tér méretéből adódóan egy étkező is kialakításra került. A két szobát a Csipkeház homlokzatát diszkréten megidéző átjárók kötik össze.

A nappali helyiség falait a Csipkemúzeum kékje ihlette, míg az étkező és a konyha, a helyiség funkciójához illő, melegebb, mégis a kékkel rokon színárnyalatot kapott. A nappali két rövidebb és a konyha hosszabbik falát Tar Antal által 1938-ban tervezett, négyzetes formájú Virágos nagy terítő mintázata dísziti. Mindkét helyiség bútorzatának kiválasztásakor olyan prémium kategóriájú gyártók termékeit részesítettem előnyben, melyek számára szintén kiemelten fontos a kézműves hagyományok ápolása és megőrzése, így erősítve a Halasi Csipke által közvetített üzenetet. Az ülőgarnitúra és az étkezőszékek kárpitja a csipkék motívumvilágában gyakran megjelenő növényi ornamentikára rímel, míg a helyiségek mennyezetéről lógó függesztett lámpák a csipke alkotóelemének, a cérnának a metaforái, melyek olykor egyenesek, olykor pedig kusza szálak, amik az értő kezekben gyönyörű műalkotássá válhatnak.

A kör alakú Virágos nagy terítő, amelyet szintén Tar Antal tervezett 1938-ban, a nappali epicentrumában, egy egyedi dohányzóasztalban kapott helyet, ami nem csak bemutatja, de védi is a magyar kultúra ezen remekét, hiszen a terítőt egy edzett üveg asztallap takarja. A terítő így elláthatja eredetei funkcióját és részese lehet tulajdonosa mindennapjainak, annak esélye nélkül, hogy megsérülhetne ez a páratlan kincs.

Egy és három csipke: A csipke tehát háromszorosan is megjelenik az enteriőrben. Egyszer fizikai valójában, másszor díszítő motívumként, harmadszor pedig metaforaként, vezérfonalat alkotva a térben, ami nem csak vizuálisan, de metafizikai értelemben is összeköti a teret.

 

Sárközi-Varga Anikó