Látványos képek lakberendezési modellekről
Beszélgetés Zelenák Mátéval, a VR Lab Kft. vezető látványtervezőjével.
Hogyan készíthetünk látványos képeket lakberendezési modellekről?
A megszokott gyakorlat
Az úgynevezett renderelt fényképek, melyek élethű vizuális megjelenítést biztosítanak, rendszerint valamilyen 3D modellező szoftverben készülnek. Ezek a szoftverek, mint például a rendkívül népszerű 3DS Max, rendkívül drágák és nem lakberendezési feladatokhoz lettek tervezve, így nem rendelkeznek megfelelően felhasználóbarát eszköztárral. A lakberendezők többsége ezért kifejezetten számukra fejlesztett szoftvereket használnak, mint amilyen az ArchLine vagy a SketchUp. Ezek a szoftverek olyan, a lakberendezéshez elengedhetetlen eszközökkel rendelkeznek (pl.: álmennyezet és díszítőprofil funkció, letölthető berendezési modellek), melyek az általános 3D modellező programokból hiányoznak. Ugyanakkor az élethű képek készítéséhez eddig elengedhetetlen volt a profi 3D szoftverek bevonása, mivel jóminőségű renderelési modulok, csak ilyen szoftverekhez érhetőek el. Egy lakberendezési szoftver, még a beépített render funkció ellenére sem képes profi fényhatások vagy élethű textúrák megjelenítésére. Az eddig megszokott gyakorlat szerint, a lakberendező megtervezi a belső tereket egy erre alkalmas szoftverben, majd a kész tervet elküldi egy 3D modellezőnek, aki elkészíti a renderelt fényképeket.
Miért drága és időigényes élethű képet készíteni egy 3D modellről?
Egy 3D látványterv akkor lesz igazán látványos, ha a fények és a felületek kölcsönhatása jól tükrözi a valóságot. A valóságban a fény fotonokból áll. Ezek a fotonok folyamatosan visszaverődnek a különböző felületekről. A fotonok mozgása rendkívül összetett, így ennek a szimulálása igen komoly számítási feladat. Ez az, amit a beépített render modulok többsége képtelen megfelelően kezelni. Itt jönnek képbe a profi 3D szoftverek melyek órákig, vagy akár napokig számítják a fény mozgását a térben. Mivel a folyamat végéig, a számítógép gyakorlatilag semmi másra nem használható, a 3D modellezők igen magas árat kérnek, egy-egy jó minőségű kép elkészítéséért.
Van-e gyors és költséghatékony megoldás, ha nem szeretnénk profi 3D modellezőhöz fordulni?
Egy forradalmi képfeldolgozási eljárással lehetőségünk van látványos képek készítésére, bármilyen meglévő lakberendezési modellről. Cégünk a Real-Time Rendering nevű eljárást kínálja ügyfeleinek. Ahogy a neve is utal rá, ez is egy renderelési eljárás. Ugyanakkor a hagyományos módszerhez képest, ez a render nagyon gyorsan elkészül, így lényegesen rövidebb idő alatt, ezáltal sokkal olcsóbban készíthetünk el egy képet. Az eljárás bármilyen tervezőprogrammal kompatibilis, így ArchLine, SketchUp vagy akár AutoCAD modellekről is készíthetünk jó minőségű, nagyfelbontású látványterveket. Az eljárás erőssége éppen a fényhatások modellezésében rejlik. Segítségével a belső világítások fényei valósághűen jelennek meg, ezáltal az ArchLine-ban vagy SketchUp-ban használatos, egyszerű textúrák is látványossá válnak. A fényes és matt felületek élesen elválnak, a különféle anyagok (üvegek, fémek, fa és egyéb burkolati textúrák) élethűen jelennek meg, így a végeredmény lényegesen szebb lesz annál, amit a lakberendező szoftver beépített rendere készít. A Real-Time Render tehát olyan lakberendezőknek kínál megoldást, akik nem elégszenek meg a tervezőszoftver képminőségével, ugyanakkor nem szeretnének a költségvetésből sok pénzt áldozni látványtervekre.
Van egy berendezett modellem. Hogyan és mennyiért tudok erről képeket rendelni?
Cégünk alapvetően ArchLine és SketchUp modellekkel dolgozik. Az ezekben a szoftverekben készült modellekről, a beérkezéstől számított 24 órán belül elkészítjük a képeket. Az árakról a weboldalunkon tájékozódhat.
A 3D modellezők gyakran nem pont ugyanazokkal a bútorokkal dolgoznak, melyeket a tervező eredetileg használt. Kell-e ilyen jellegű változásokra számítani az elkészült képeken?
Ebben az esetben nem. A kapott lakberendezési modellen csak akkor végzünk változtatást, ha az a látvány szempontjából kimondottan indokolt. Elképzelhető, hogy az egyik eredetileg használt textúra túl alacsony felbontású, ez esetben ezt kicseréljük nagyfelbontásúra, természetesen az eredeti anyagot felhasználva. Cégünk minden esetben a kapott modell tökéletesítésére törekszik, az eredeti bútorok és textúrák megtartásával.
Zelenák Máté
VR Lab Kft.